Lærevansker og evneutredning

Kom til vår klinikk, eller få hjelp online

Bestill vurderingstime

Kognito Psykisk Helse har sterk kompetanse innen utredning av lærevansker og evner hos barn og voksne.

Få en grundig utredning av dine styrker og svakheter i forhold til læring og kunnskap hos våre nevrospesialister. Ingen henvisning nødvendig.

Lærevansker og evnetesting: Spesialisert utredning for barn og voksne

Lærevansker er utfordringer med å tilegne seg, forstå eller bruke informasjon, og kan manifestere seg som vansker med lesing, skriving, matematikk eller organisering. En grundig utredning er avgjørende for å skille mellom spesifikke lærevansker og andre faktorer (som ADHD, angst eller emosjonelle vansker) som kan påvirke læringen.

Våre nevropsykologer og spesialpedagoger er eksperter på å identifisere den underliggende årsaken til vanskene.

Hva er lærevansker og evnetesting?

Lærevansker og utfordringene

  • Spesifikke lærevansker (f.eks. dysleksi/dyskalkuli): Utfordringer knyttet til spesifikke ferdigheter (lesing, staving, regning) som ikke skyldes generelt lav intelligens.

  • Eksekutive vansker: Problemer med planlegging, organisering, tidsstyring, og fleksibilitet – ferdigheter som er nødvendige for å lykkes i skolen og arbeidslivet.

  • Sammenhengende vansker: Angst, lav selvfølelse og skolevegring er vanlige sekundære problemer som oppstår som følge av frustrasjon over lærevanskene.

Evnetesting

Evnetesting (intelligensvurdering) er en standardisert nevropsykologisk kartlegging. Den måler de ulike aspektene ved kognitiv funksjon.

  • Formål: Testingen gir et objektivt mål på en persons kognitive profil, inkludert generelt evnenivå og styrker/svakheter i ulike områder (verbal forståelse, logisk resonnering, arbeidsminne og prosesseringshastighet).

  • Verktøy: Våre nevropsykologer bruker anerkjente, standardiserte verktøy (f.eks. WAIS/WISC) for å sikre nøyaktighet og sammenlignbarhet.

Nevropsykologisk pakkeforløp: Utredning

Utredningen er tverrfaglig og brukes til å skille mellom kognitive vansker, lærevansker og emosjonelle årsaker til læringsutfordringer.

1. Kartlegging og kognitiv profil (nevropsykologens rolle)

Utredningen starter med å få et helhetlig bilde av den kognitive funksjonen.

  • Evnetesting: Gjennomføring av standardiserte tester for å avdekke den kognitive profilen. Dette er kritisk for å forstå om vanskene skyldes et generelt lavt evnenivå, eller en spesifikk svakhet (f.eks. lavt arbeidsminne).

  • Anamnese: Grundig kartlegging av utviklingshistorikk, skoleløp og observerte vansker fra foreldre/skole/arbeidsgiver.

  • Mål: Sette vanskene i system for å forstå hvorfor læringen blir utfordrende.

2. Funksjonell analyse og spesialpedagogisk vurdering (spesialpedagogens rolle)

Spesialpedagogen følger opp de nevropsykologiske funnene med en funksjonell analyse.

  • Ferdighetstesting: Testing av spesifikke ferdigheter (leseferdighet, staving, regneferdighet) for å bekrefte eller utelukke spesifikke lærevansker.

  • Atferdsanalyse: Vurdering av hvordan atferd (f.eks. lav motivasjon, unngåelse, konsentrasjonsproblemer) påvirker læringssituasjonen.

  • Mål: Oversette den kognitive profilen til konkrete pedagogiske tiltak og strategier.

3. Tilbakemelding og tilrettelegging

Utredningen munner ut i en skriftlig rapport og et møte for å presentere funnene og tiltakene.

  • Rapport: En detaljert rapport med diagnose (hvis relevant) og en beskrivelse av kognitiv profil, styrker og svakheter.

  • Tilrettelegging: Utarbeidelse av konkrete råd for tilrettelegging i skole/studier/arbeid. Dette kan inkludere bruk av hjelpemidler, eksamensjusteringer eller endrede arbeidsmetoder.

  • Behandling: Anbefaling av behandlingstiltak for sekundære vansker (f.eks. angst for å prestere eller lav selvfølelse) som har oppstått på grunn av læringsvanskene.